Kakšna bo turistične sezona 2021? Kakšno napoved si lahko za letos izoblikujem lokalni turistični vodnik za načrtovanje poslovanja lastnega mikro-podjetja? Korona je paralizirala turizem, to je dejstvo. Dejstvo je tudi, da vse mine in da bo tudi trenutna situacija minila nekega dne. Toda koliko časa bo to še trajalo in na kakšen način se bo zamrznjenost turizma postopoma začela tajati? To so vprašanja, na katera bi bili točni odgovori vredni stotisoče evrov – če ne milijone.
Epidemija bo verjetno izzvenela postopoma
Na prvo žogo se zdi, da bi bilo najlažje raziskati internet in najti napovedi za letošnje leto, vendar se to lahko hitro zakomplicira – na spletu se danes najde vse in nasprotje od vsega. Različnih, nasprotujočih si informacij je na mreži toliko, da lahko govorimo o pravem informacijskem plazu. In tak informacijski plaz pogosto poraja več novih vprašanj, kot pa ponudi zanesljivih odgovorov. Zato se bom raje zanesel na lastno pamet in si poizkusil sam oblikovati neko napoved na podlagi novic, ki so na razpolago v različnih vsakodnevnih medijih.
Osebno menim, da je naivno pričakovati, da se bo lahko povleklo jasno ločnico, kdaj bo cepljenih toliko ljudi, da se bomo lahko iz danes na jutri vrnili v normalno življenje. Bolj zgleda, da je koronavirus tu, da ostane – podobno kot virus gripe. S prekuženostjo in precepljenostjo se bodo stvari postopoma začele izboljševati, a je to proces, ki bo lahko trajal še kar nekaj časa. Tu se meni zdi najbolj ključno vprašanje, koliko časa sploh učinkujejo protitelesa, ki jih ustvarita prekuženost in cepivo. Če protitelesa ostanejo v telesu dolgo, bodo razmere že v enem letu bistveno boljše. Če pa se bo zgodba z različnimi sevi ponavljala vsako zimo – lahko traja ta kalvarija tudi kako leto več. Vsekakor pa je smiselno pričakovati, da bo kup preventivnih ukrepov ostajalo v veljavi še najmanj celo leto (maske, razkuževanje, testi za prečkanje meja, COVID potni listi…). Vsi ti ukrepi so za turizem ovire, ki bodo od potovanja odvrnile marsikaterega popotnika.
Ljudje zelo radi potujejo
Po drugi strani je pa res, da ljudje radi potujemo. Življenje ne pomeni le čim bolj dolgo preživeti, ampak vmes tudi kaj edinstvenega doživeti. Z meseci omejitev smo se naveličali vsakodnevne rutine v svojem okolišu in si želimo poživljajočih dogodivščin tudi v drugih krajih. Veliko ljudi je v nizkem štartu in ko bodo vremena postala lepša, bodo potovali, kamor zanimivega bodo pač lahko. Lani je s toplejšim vremenom število okuženih tudi zelo upadlo. Mar bo tako tudi letos?
Bo pa za potovanja in izlete v bližnje kraje zagotovo manj komplikacij, kot za tista v daljne kraje. Tako kot lani, je tudi letos pričakovati več domačih gostov – ter tistih iz sosednjih držav. In ni še pričakovati množičnega turizma iz daljnih držav. Pri tem je treba upoštevati še eno zanimivo dejstvo – goste iz bližnjih krajev je težje očarati, kot tiste izza oceanov! Američanu ali Japoncu, ki je v Piranu prvič, ni potrebno prav veliko razlagati, da bi se pri njem doseglo »Wau!« učinek. Kaj pa je v Piranu »Wau!« za Prekmurca, Furlana ali Dunajčana, ki je tu bil že večkrat? Menim, da je za take goste treba odkriti lokalne zgodbe, ki so jim pisane na kožo in pristno zanimive!
Interesi, da bi gospodarstvo spet steklo, so veliki
Potem je tu še en dejavnik, ki ga je treba vzeti v obzir – takšne in drugačne vlade držav širom sveta imajo turizem večinoma zelo rade. Ta sektor zaposluje veliko ljudi – pred pandemijo je turistični sektor postal že tisti, ki je zaposloval največ ljudi na svetu. Zaradi velikih padcev BDP po Evropi (kitajsko gospodarstvo je v letu 2020 doseglo približno 2% gospodarsko rast, medtem ko ima veliko držav po Evropi recesijo okrog 10%) in posledičnim naraščanjem brezposelnosti je pričakovati, da bodo države turizem spodbujale, čim bo to mogoče. Pri nas bodo tako še vedno v veljavi turistični boni in za turistična podjetja se obetajo razni razpisi in subvencije. Zato je potrebno imeti oči odprte tudi za priložnosti na tem področju.
Če iz vsega tega povlečem kar se da kratek zaključek, lahko ocenim, da bo v naslednjih mesecih intenzivno stekel logistično kompliciran turizem predvsem na kratke razdalje. Na goste iz bližnjih krajev se pa naredi vtis z drugačno vsebino, kot na tiste iz daljnih krajev! Tudi naša mala agencija Na poti, turizem in marketing preži v nizkem štartu in čaka na začetek nove sezone. Letos bomo ponujali predvsem dvourne lokalne oglede Kopra, Izole, Pirana, zaledja Slovenske Istre in Trsta. Za vse informacije ostajamo z veseljem na razpolago.